Wednesday, May 16, 2007

Keten tohumlu, kepekli, cavdarli, kirik bugdayli ekmek;


Isvec'in ünlü marketler zincirinin dergisi olan Buffé'den, artik bellegime kaydettigim bir tarif. Her ne kadar ben, es, dost hala cok begenerek yesekte, o kadar sIk yapiyorum ki P-O artik bIktI.

Malzemeler:

3 dl iri ögutulmus cavdar unu (Isveccesi råg, Ingilizcesi rye),

1 dl keten tohumu (bütün, parcalanmamis),

1 dl bugday kepegi (isv.vetegroddar, ing.wheatbran),

1 dl tohum filizi(kepek gibi; isv.kli, ing. sprout) yoksa eger yulaf ezmesi

1 dl iri parcalanmis bugday yada cavdar(Bulgur iriliginde tahilin dogrudan parcalanmis hali)

1 yemek kasigi tuz (tarifte 2 yk 15 ml lik, ben yarim ölcu tuz kullaniyorum)

Yukaridaki tahil cesitlerini karistirip, ustune 1,5 litre kaynar su bosaltilir ve lapa (isv.gröt, ing.porridge) yapilir. Sogumasini yada en az mayadaki bakterileri öldurmeyecek sicakliga gelmesi beklenir...

100 gr yas maya (2 kibrit kutusu buyuklugunde),
1-2 y.kasigi bal, pekmez yada koyu surup,
2 dl ilik suyla eritilir ve

lapalasarak sisen tahil karisimina eklenir. Hamur makinasinda 1,5 kg beyaz un yavas yavas katilarak, ele yapisacak bir civiklikta yumusak bir hamur yapilir. En az 2 katina gelene kadar mayalanmasi beklenir.

Unlanmis tezgaha hamur dökulur ve 6-7 cm buyukluklerinde parcalanarak dogrudan tepsiye dizilir. Tepsi mayasindan sonra, 250 derecede yuksek isida, ilk tepsi 15 dak, 2.,3. tepsiler daha da kisa surelerde hizla pisirilir...

Notlar:
Lapayi, aksam hazirlayip hava soguksa disariya birakiyorum. Sabah ekmek yapimina hazir oluyor. Bazen hamurun icine aycekirdegi ici de katiyorum, uzerine de serpilebilir.
2 cayk. kadar ekmek baharatiniz varsa yada koriander koyarak guzel koku verebilirsiniz.
Ceviz koydugumda, hamuru gece bekletmistim, cevizler sismisti ben cevizi ekmegin icine koyarak yemenizi yada mayalanmayi uzun yapmadiginizda icine öneririm.
500 gram ayni kalitedeki ekmegin, 20-25 sek (4-5 ytl) oldugu yerde yasadigimizdan, derin dondurucuya bolca kaldiririlabilen bereketli bir tarif, hararetle önerilir...

Afiyet olsun!

9 comments:

Anonymous said...

Bunu derhal yapmam lazim!

www.elifsavas.com/blog

Anonymous said...

keten tohumunu bu ara çok tükettiğimden ben de bu ara bu ekmeği yapsam fena olmaz.çok yaratıcısın canım ellerine sağlık...

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Merak ederim sevip sevmediginizi,paylasirsaniz sevinirim...

B5 said...

Isimlerini farkli dillerde yazman cok iyi olmus. Hos, ben hicbirdilde ayirt(?) edemem tahilllari ya...
Cok güzel görünüyorlar, hele dün yaptigim felaket muzlu muffinler düsünülürse, seninkiler pastanelik.. :(
(Firina atiyorum sucu...)

gezicini said...

ben de özellikle çavdar unu ile yapılmış ekmekleri seviyorum son zamanlarda..
elinize sağlık, çok besleyici..
sevgiler
gorki

Alp ve Ege'nin Annesi said...

tatıldeyım yorumlara cevap sonra yazacagım sevgılı arkadaslarım...

Bambi said...

Bende merak etmistim kapisini calacaktim hedikli evin, son gunlerde hic ses gelmiyordu
cunku :(
Tatile gittigini ogrendigim iyi oldu daha once ogrenseydim ciceklerini sulardim sen yokken ;))

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Özlem'cim sagol dusundugun icin. Islere yetisemiyorum evde cicek filan birakmadim ki. Tatil dedigime de bakma, ellerim yara oldu harc temizlemekten. Yeni yaptiklari seramiklerin uzerinde adamlar harc karip duvar yapmislar, öldum sinirden 1 hafta...

Alp ve Ege'nin Annesi said...

B5'cim, cocuklugumda koca koca tahil ambarlarina girip saklambac oynayarak buyudugum halde, ben de mutfak islerine ilgim arttigindan beri ögreniyorum tahillari...