Thursday, April 10, 2008

Isvec'te Okul ve Karne!

Isvec'te ilkokul da karne verilmiyor. Buna karsilik 1 yasindan sonra yuvalarda ve okulda her dönem velilere cocuklarin gelisimiyle ilgili bilgi veriliyor...

Gecen yil merkez sag hukumetinin bir vaadi de 'okullarda ögrencilerin daha iyi ögretilecegi, not sistemine daha önce gecilmesi' idi...Buna karsilik sosyal demokratlarin lideri, biz kucucuk cocuklari, bunda iyi bunda kötu diye, damgalamak istemiyoruz, demisti...

Dun Alp'in gelisim görusmesine gittik. Cok iyi, dedi ögretmeni. Gelecek hafta da Ege'ninki var.

Burada 2001'liler 2008'in sonbaharinda 1. sinifa baslayacak. Liseye kadar 9 sene okuyacak, 8. sinifta karne aliniyormus (Simdi ögrendim). 6 yasi da katarsak lise öncesi 10 yil, 3 ya da 4 yil da lise...6 yas grubunda, cocugu okula hazirlama, harfleri, rakamlari ögretme, bolca oyun ve hercesit spor dallarini tanitma, öncelikli hedef. Kanada'da 4 yasinda okul öncesine baslayip, 2 sene devam ediliyor ve 6 yasinda 1. sinif basliyormus, toplam 12 yilmis Uni'ye kadar. Tr'de 2001 liler ilk seneye basladi. 8 ilk ögretim+4 sene lise okuyacaklar. Isvecli cocuklar Kanadali ve TR'li cocuklardan en az 1 yas daha yasli olacaklar, calismaya ya da Uni.ye basladiklarinda...

Dun P-O'nun 15 yaslarindan beri dönem dönem kocluk yaptigi tenisci ikizler geldi. Bizde mac seyretmek istemisler. Su anda 22 yasindalar. Biri Uni'de marangozluk bölumune baslayacakmis. (P-O simdiden bizde pratik yapabilecegi isler hazirlamaya basladi bile). Liseden sonra burada, Norvec'te tenis hocaligi- koclugu yaptilar. Biri Norvec'ten önce gelip unlu bir spor magazasinda calisti. Diger ikizin matematiginin seviyesini yukseltmesi gerekiyormus yuksek okula baslamasi icin...Uni.de okuyanlara devlet 2000 SEK karsiliksiz yardim veriyor, 50 yasinda okumaya kalkarsan yardim yok...Ilave ogrenciler devletten 7500 SEK te aylik borc alabiliyor. O yuzden iki ogrenci dayali doseli evli ve cocuklu olarak gecinebiliyor...

12 comments:

Lapis lazuli said...

Cocuklar buyudukce insanin kulagi lise, universite konularindaki konusmalara ayri bir kabariyor!
Ilginctir, Kanada`da universite okumaya cok buyuk talep yok gencler arasinda. Biran once meslek edinip para kazanmak istiyorlar. Mesela Discilik okumaya baslamis Jessica ile konusmustum, birakip okulu, agiz hijyeni uzerine iki yillik bir okula baslamis. 'Cabuk bitsin, hem bu iste de iyi para var' diyordu. Erkek arkadasi da klimalar, sogutma konusunda bir okulda egitim aliyormus, isi hazirmis bile. Doktor olmak isteyen mi? Ben pek duymuyorum, kac sene okuyacaklarini ogrendigimde de hak veriyorum!

Karne durumu Kanada`da eyaletlere gore degisiklik gosterebiliyor. Kizkardesim British Colombia`da, onun kizi 5 yasinda ana okuluna basladi, bizde biliyorsun 4 de aliyorlar. Ayrica onlarin karnesi sizinki gibi. Bizimkiler birinci siniftan itibaren A, B lerle degerlendiriliyorlar, BC de 2. sinifta bile durum degerlendirmeli karne veriyorlar.

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Cano, bir hanim doktor arkadas, Kanada'nin tip fakultelerini dolduranlarin sadece Cinliler, Kanadali ailelerin ise varsa yoksa hokey pesinde olduklarini soyledi en son ziyaretimizde. Ben Isvec'te de öyle diye, teyit ettim. Spor etkinlikleri derslerin hep onunde burada...

Esra said...

Bu karne vermeme isi cok hosuma gitti. Sirf o karneler yuzunden minicik bedenler neler cekiyor Turkiye'de. Intihar edenler bile var. 8 yasinda bir cocuk... :-(

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Esra, duymamistim, 8 yasinda, inanilir gibi degil :(...

Suleyman Ve Ben said...

Merhaba Alp & Ege'nin Annesi,

Esim dedi: Alp & Ege'nin annesi Kanada tatilden resimler :)

Sizin tatil guzel midi?

Biz cok isler Mart'da ve is seyahat. Ama cok kar Kanada'da Mart'da var bu sene.

Ama simdi bahar - harika :)

Note:
Toronto Hockey Hall of Fame cok kotu; ben diyorum: Hockey Hall of Shame :)

Ben Hockey muzesi gittim - cunku bedeva bilet (we won a pair of tickets in a contest)...

Ama hockey muzesi cok kucuk ve guzel degil :)

Yeni kelime: Karne = Report card

Karne+siz okul cok daha guzel :)

En mutlu gunler sizin aile,

Gorusuruz,
Suleyman.

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Merhaba Suleyman, tatilimiz cok guzeldi. Kirmizi bavulumuz da geldi. Buraya bahar geldi sayilmaz, karli fakat aydinlik gunler...

'Hockey Hall of Shame'i cok tuttum, kocam P-O'ya söyleyecegim...

Umarim 'karnesiz okul' Kanada ve TR'de de olur. Cocuklar nefes alir...

Karina cok cok selam...

Tekrar görusmek uzere...

Lapis lazuli said...

Buyukleri gec, ben hockey oynayan oglum yasindaki cocuklarin hockey oncesi kac kat seyi oflaya puflaya giydiklerini gordugumde dehsete dusmustum, bir de cocuklarin hockey antremanlarinin sabahlari 6-7 gibi basladigini ogrendigimde... Ama bu Kanadalilar hockey oynayan cocuklar istiyorlar illa!

Anonymous said...

Sevgili Habibe,
Geçenlerde radyoda o radikal sosyal demokrat İsveç te de özelleştirmeler hızla başlıyormuş. Kamuya ait tüm kurumların özelleştirmesi sözkonusu imiş. Hatta ilk özel okullar da açılmış. Fakat kar gayesinden dolayı sayısı az tutulan öğretmen sayısından dolayı eğitim kalitesi düşükmüş. Bu ne yaman çelişki. Anlaşılan o ki İsveç te emperyalist baskıya boyun eğmiş gözüküyor.
Sevgiler
Ahmet

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Cano' TR'de Futbol, kis ulkelerinde buz hokeyi ayni ilgi bence!

Ahmet, AB uyumu icinde o özellestirmelerin yapilmasi isteniyor. örnegin: eczaneler, alkollu iceceklerin ticareti devletin tekelinde...burada özel okullar parali degil, sadece belediye okullari disinda baska metodlari kullanan okullar var, onlara deniliyor. onlarin da giderleri ögrenci basina yine devletten aliniyor. Alp icin de biz böyle bir okul sectik, okul ögrenci bulamiyor, (cunku herkez en yakinindaki okula göndermek istiyor, kimsenin cocugunun dil ögrenemiyecegi kaygisi yok)bulsun ki devletten parasini alabilsin gibi ayrintilari biliyorum simdilik...

Açalya said...

Oralarin egitim sistemini de ogrenmis olduk. Sosyal demokratlarin politikasini tuttum, tai ne o oyle karne travmalari geciriyor cocuklar her defasinda...

Anonymous said...

Habibe, galiba bizim farkli dertlerimiz var burda okullarla ilgili, zaten karne dagitimi tamamen normal bir gun, her 4 ayda bir veriliyor, okulun websitesi http://www.beacon.ae/home.php?sch_id=5 arti zaten ne yazili ne defter/kitaplari var.. oyt oyt demeyin evet bizimkiler IBO http://www.ibo.org/ programli bir okula gidiyor ve ben her ne kadar kendimi yok bu gelecegin okul yontemi desemde: spelling, ezberlemeye (carpim tablosunu ezberletmiyorlar) inanmayan, yazili olmayan genel cocugun sinif durumundan not verilen bir sisteme hala alisamadim, her ne kadar ingiliz milli egitim bakanligi ciddi ciddi bu sistemi dusunsede, bir isvicreli bilim adami tarafindan egitim sistemi bulunsada ben hala alisamadim galiba yine bilindik ingiliz egitim isistemine geri donecem soyle defter kalemli, kitapli yazilili sisteme..

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Acalya, burada hedef cocuklari hep uygulamali ögretmek. Oriyantasyonlu soru-yanit seklinde grup oyunlari oynayan okul yakinlarinda cocuklara rastliyorum. Öyle yerlesmis ki hayata, her kutlama, partide (Dugun, dogumgunu, komsu yemekleri, panayir)özenle yazilip sokaklara asilmis genel-kultur agirlikli bu oyunla karsilasinca sasiriyordum.

Derya, anladigim kadariyla siz Arap degil Ingiliz okuluna gönderiyorsununz cocuklari...Yoksa Araplar da mi Ingiliz sistemini kullaniyor? Belki bir ara blogunda oradaki sistemi yazip paylasirsan sevinirim...