Thursday, April 19, 2007

Ebeveyn Egitimi Dernegi'nin kursu;














Orjinal adi "COPE-The Community Parent Education Program"nin, 3-12 yas arasi cocuklarin ebeveynleri icin olan kursuna katildim. Yaklasik 20 saatlik bir programdi. Kursun amaci ebeveynlerin cocuklarini anlama, ebeveynlerin yanlis davranislarini görme, cocuklarinin davranisina göre tavir alma, catismalar ve cözumlerini ebeveyne aktarilmasiydi.

Ögrendiklerimi tekrarlamak ve paylasmak icin özetlemek istiyorum:

1- Öncelikle cocugunuzu överek ona özguven verin, onu cesaretlendirin:Yaptigi her olumlu davranisi,"Aferin, cok iyi, cok guzel yapmissin, ne kadar yeteneklisin!" gibi cumlelerle acik ve net sIk sIk belirtin, cocugunuzu yureklendirin!

2- Cocugunuza ilgi gösterin: Bu yaziyi okuyacak hicbir ebeveynin cocuguna zaten ilgisiz oldugunu sanmiyorum, ama filmde verilen örnekle anlatmaya calisacagim. Babasina yaptigi legoyu göstermek isteyen cocuga, baba gazetesini okuyarak cevap veriyordu. Yanlis! Cocukla konusurken göz kontagi kuracaksin, onun boyunun hizasina gelip, ne dedigini anlamaya calisacaksin!

3- Esit ilgi: Birden fazla cocugu olan ebeveynlerin cocuklarina esit ilgi göstermesi gerektigini, sen buyuksun deyip yalniz kucuge ilgi göstermek, yada tersi; kiz-erkek kardeslerde, babanin erkek cocuguyla oturup lego yapmasi, bebekle oynayan kizina cevap bile verememesi gibi yanlis örneklerdi. Ayrica sadece kardesler arasinda degil, tek cocuk olanlarin arkadaslari ile oynarken kendi cocuguna ilgi gösterip, arkadasini görmemezlikten gelme. Asla yapmayin!

4- Olumsuz cumlelerden kacinma: Yapma, etme, gitme gibi olumsuz cumleler yerine, bunu yaparsan böyle olur, sunu edersen söyle olur, gibi aciklamali konusmalarla mesajin verilmesi gerekiyor. Olumsuz konusmamaya calisin!

5- Cocugu olaya hazirlama, plan yapma: Cocugunuz sabahlari yuvaya gitmeyi istemiyorsa, aksam yatmadan önce, sabah kalkinca giyinip yuvaya gideceginizi; ya da alisverise gitmeden önce, sadece yemeklik seyler alacaginizi, oyuncak alinmayacagindan bahsedeceksiniz. Cocugu olaya hazirlayacaksiniz!

6- Önce-sonra zaman kavrami: TV nin önunden kalkip yemekyemegi ya da yatmak istemeyen cocuga, simdi yemek sonra TV; simdi yatak zamani, yarin yine TV gibi aciklamalarla onu ikna edeceksiniz!

7- Ödullendirme: Örnegin, cocugunuzun kalkinca kendisinin giyinmesi aliskanligini belli bir döneme yayip, kendin giyinirsen hergun bir yildiz alacaksin, 10 yildiz oldugunda sana istedigin pastayi yapacagim (sinema, oyuncak, hayvanat bahcesi ziyareti gibi cogaltilabilir) pazarligiyla o aliskanligi edindirebilirsiniz !

8- Time out: Bu en son cozum olacak! Cocugunuz hakikaten dinlemiyor, söylediginizi anlayip yapmiyorsa, evde sabit bir yer bulacaksiniz, burada 5 dakika bekliyeceksin, bittiginde ya da sakinlestiginde ben gelip seni alacagim ve tekrar konusacagiz gibi bir ceza. Bulundugunuz yerden uzakta olacak, kendi odasi ya da 2 katli evlerde ust katta, daha kucuk cocuklarda merdivende oturtmak zorunda birakilarak uygulayabilirsiniz!

9- Problem cözme: Alternatif cözumler siralanacak, bunlar planlanacak, hangisi önce olmali hangisi sonra, belirlediginiz sirayi deneyeceksiniz ve cocugunuza göre kullanilabilirligini degerlendireceksiniz!

Cocuktan cocuga degisen duygusallik ve hareketlilik, bu cozumlerin kendi cocugunuzda ne kadar uygulanabilirligini ya da etkili olabilecegini kucuk ve buyuk gruplar halinde tartistik.

Biz evde asla "time out" ve "uzun sureli ödullendirmeyi" yapmiyoruz. Buyuk oglumun kakasini beze yapma inadini, ben ona bir rusvet (ödul) önerisiyle halletmistim: 3 yasindaydi ve 7-12 yasta olanlara uygun Lego dinazor istiyordu, kaka beze yapilmamak sartiyla satinalmistik. Sorunu direk ödullendirmeyle cözmustuk.

Kursta ögrendiklerimi evde uygulayip uygulamamak benim secimim, ama orada olmak ve cocuklar icin kendime yatirim yapmak, diger annelerle sadece cocuklarimiz hakkinda yogun olarak konusabilmek cok keyifliydi.

9 comments:

Açalya said...

Kendin icin de cocuklarin icin de harika bir is yapmissin canim, tebrik ederim. Yazi oyle yararli ki, simdi Tammo'ya tercime ediyorum bir bir. Time out cezasini burada super nanny diye bir program vardi TV'de orda izlemistik, once epey viyakliyorlar, nefret ediyorlar, ama sonra alisiyorlar ve ozur diliyorlar.
Amerikali bir arkadas kendi cocuklugundan bahsederken aynen soyle demisti "ben cocukken odamda sadece bir yatak, bir masa ve bir sandalye ile kitap rafim vardi. Annem beni cezalandiracagi zaman odama yollardi, hayatim kararirdi bir anda, o odada saatlerce kapali kalmamamak icin herseyi yapmaya hazirdim. Simdiki cocuklar oyle mi? odalarina gondermek onlara verilecek en buyuk oduldur, cunku odalarinda bilgisayar, TV, hersey var. Eglence merkezi gibi. Ben simdi kizimi mutfaktaga yolluyorum ceza icin, oturuyor orada öyle kös kös, iyi oluyor" demisti. ic alimdan cikmiyor kadinin bu laflari. Ders gibi.
Bu arada dun biz de 'Temel bebek bakimi' adli kursa katildik, epey guzel bilgiler vardi, ondan bahsedecegim bir yazi yazayim ben bu ara, senin bu guzel yazina da link vereyim izninle.

Açalya said...

tercime = tercüme
mutfaktaga = mutfağa
alimdan = aklımdan

Lapis lazuli said...

Eline saglik, boyle bir kursun bilgisini dusunup de derleyip yaziya dokmek gercekten buyuk emek, tesekkurler.

Cocuklarimin yasiti cocuklara sahip annelerle sohbet etmenin cok faydasini goruyorum ben de. Ozellikle onlari yuzme, cimnastik vs. derslere goturdugumde, biz annelerin seyretme surecimizdeki paylasimlari kendimi gozden gecirmeme sebep oluyor, bu yazi da oyle oldu. Dogru, yanlis yaptiklarimi belirledim yeniden kafamda :)

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Sevgili Acalya, anlasilabildigi surece duzeltme yapman gerekmez, ben de her yaziyi cok stres altinda yaziyorum, bazen Ege tepemde. Yayinladiktan sonra bile dönup donup duzeltiyorum.

"Time out" burada cok alti cizilerek, bu en son careniz olmali, kesinlikle diger cözumleri uygulamalisiniz, hakikaten ise yaramiyorsa basvurun denildi. Odasina bile gönderilse, cocuk kendisinin ortamdan uzaklastirilmasindan hoslanmiyacaktir. Yani yine ceza olarak onu algilayacaktir. 4 yil önce ABD'de bir ziyaretimizde Isvecli arkadasimizin 3 yasindaki oglunu ABD'li anne ve anneane, dayilar, surekli Timeout diye uyariyorlardi ve amerikan anne Isvecli babaannenin(anaokulu ögretmeni) dogru bulmadigini söyledi. Burada hakikaten cok sik basvurulmuyor. Sadece cocugunu "git ve sakinles öyle gel" diyen bir aile taniyorum.
Link vermene sadece cok sevinebilirim. Kendine ve göbusune iyi bak. Sevgilerimle,

Sevgili Cano, cok haklisin, sanki kisa sureli grup calismasi gibi, ebeveynlerin birbirlerinin deneyimlerini paylasmasi, havuzda, kortta vs.cocuklar ortak neden, konusmaya baslamak icin bile.

Anonymous said...

"Cocugunuz" kismini "kariniz" ile degistirip kocalara okutmakta fayda var :P Tabii time-out ceza olarak algilanmayacak!

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Sevgili Zeki Triko, timeout olarak bilgisayar basinda oturmak hicte fena bir ceza olmazdi...

Anonymous said...

Alp ve Ege'nin annesi, ne kadar güzel bilgiler bunlar böyle. Ellerine sağlık.. Bu yararlı bilgilerin tümünü kaydediyorum ben şimdi izninle..
Sevgiler..

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Hosgeldin Bilun, yararli bulduguna cok sevindim.Benden de sevgiler, görusmek uzere...

irem bray said...

Çocuklarla iletişimde yaptığımız hataların farkına varmak ve kullanabileceğimiz metotlar üzerine yazılar için
www.facebook.com/aileterapisi