Wednesday, April 25, 2007

Milföy hamurunda somon baligi (Lax):

Dun bulgur iriliginde ki tuz yataginda pisirdigim, somon baligindan artanini, bugun dilimledigim milföy hamurunda; kirmizi sogan, biraz peynir rendesi, tuz, karabiber, sumak(Teatime'dan esinlenerek) ile yukarida ki gibi sIk bir balik yemegi yaptim ve bol limonlu havuc ve atom marul salatasi ile aksam yemeginde afiyetle yedik. Tabi ki cocuklarinkinden soganlari ayikladim ve yanina biraz yogurt koydum ki, bahanesiz yesinler diye...

Tarifin asli Isvec'in ünlü ascisi Tina Nordström'un kitabindan:

Malzemeler:
1 paket (425 gr) milföy hamuru
1 bas kirmizi sogan
300-350 gr önceden pismis somon baligi (Firinda ya da tavada)
1 dl zeytinyagi (Ben kullanmadim hamur ve peynir yeterince yagliydi.)
1 dl rendelenmis peynir(Bende ki peynir yumusak ve yagliydi. 2 findik buyuklugunde bölusturdum.)
Siyah zeytin (cekirdeksiz)
Tuz, yeni cekilmis karabiber ve sumak (Aslinda yok.)

Milföy hamurlarini kafaniza göre ya da kare seklinde 8-10cm X 8-10 cm buyuklugunde, biraz incelterek yagli kagida yerlestirin; uzerine balik etini, sogani, peyniri, zeytinleri(bende yoktu)paylastirin; tuz, karabiber ve sumakla tatlandirin ve hazirladiginiz tepsiyi, 200 derecede, 20-30 dak., milföy hamuru iyi bir renk alana kadar pisirin. Uzerine zeytinyagi dolandirin ve yanina 1-2 tatli kasigi krem fresh koyun, bol limon soslu yesil salatayla servis yapin. Afiyet olsun!

11 comments:

Açalya said...

Cok hos, sizin oralarda balik cok yeniyor degil mi?
Yalniz ilginctir baligi, ozellikle zeytinyaginda kizarmis baligi, cok sevmeme ragmen somon baligini hic sevemedim, yedigim zaman midem kalkiyor...mesela balik ve domates karistirildi zaman da midem kalkiyor. Hatta dun buzlukta vardi somon, hadi dedim bitsin yapayim, Tammo cok seviyor diye, iste baharatlarla falan kizarttim tereyaginda, bir de arkasindan Discovery'de nehir baliklariyla ilgili bir belgesel seyrettik, boyle ayilar somonlari hatir hutur yiyor falan, afakanlar basti gece gece :)

B5 said...

Merhaba :)
Listenizde ismimi görünce hem sasirdim, hem de tesekkür etmek istedim.
Baligin her türlüsüne bayilirim! "Tuzda" baligi senelerdir yapmak istiyorum. Benim de elimde bir sürü tarif var. Ama firinim korku tüneli gibi:(... Somon da cok pisirilmeye gelmiyor, iyi ayar istiyor, marine de edilmemisse tadi kaciyor.
Geri kalanlari milföy icinde degerlendirmek iyi fikir. Kesin deneyecegim.
Selamlar

Anonymous said...

bizdede somon vardi bu aksam firinda pisirip ustunede salsa koyarak servis yaptim..internetteki bir siteden almistim tarifi, bir seye benzemedi... benim simdiye kadar yedigim en guzel somon krema ile bize pisirdigindi... onu yaptigimda tum aile afiyetle yiyoruz.. birara bence onun tarifinide koy sitene,
sevgiler
alp ve ege'nin tegzesi

cenebaz said...

Ellerine sağlık. Bu da ilginç bir tarif olmuş, bazen böyle balık arttığında genelde kedilere veriyordum. Artık ertesi güne saklayıp bu tarifi deneyebilirim.
Bu arada ben de çok kısa bir somon tarifi vereyim. Fırın tepsinin altına alüminyum folyo seriliyor. Üzerine somon dilimleri sıralanıyor. Balıkların üzerine tuz, karabiber, bol dereotu ve tazesoğan ve 1 çay bardağı kadar beyaz şarap konup üzeri yine alüminyum folyo ile kapatılıyor. Balıklar pişene kadar 200 derecede pişiriliyor. Şiddetle tavsiye ederim.

Anonymous said...

Acalyacim, somon zaten cok yagli bir baliktir, bir de tereyaginda kizarttiysan cok agir olmus olmasin? Ben somona hicbirsey yapmiyorum, soslu falan da sevmiyorum. Ustune biraz tuz hafif susam, direk firina koyuyorum, kendi yagiyla cok guzel pisiyor. Eger somon cok agir geliyorsa, benzeri ama daha hafif olan Traut'u tavsiye ederim.

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Sevgili Acalya, bence balik etlerini kirmizi etlerle karsilastirirsak,lufer:kuzu,palamut:dana ve somon:domuz a benziyor. Yani bana da cok yagli ve agir geliyor, ama burada Turkiye'de ki gibi ilik deniz baligi yok, bir de ciftlik oldugu icin dogal lax(somon) in tadi da yok. Ama hic yoktan iyidir. Cocuklara omega 3 diye diye yediriyorum...
Sevgili b5, Tuz yatagini en son iri deniz tuzlu yaptim, tuz eridi sanki, normal iri tuz da tuz kaskati oluyor, baliktan emdigi yagla birlikte. Genis ve duz yuzeyli kepce ile kabuk alta gelecek sekilde tuzlardan ayirarak ters cevirmek gerekiyor. Kabugun icinde yumusacik etler kasikla alinarak servis yapiliyor...
Sevgili Kardesim, aklimda aklimda, kremaliyi yaptigimda onu da bloga yazmak...
Sevgili Cenebaz, dereotu somonun vazgecilmez otu. Burada da cig tuzda pismisinde cok kullaniliyor ya da sosta diger baliklarda. Verdigin tarife cok tesekkur. Yaparim ben onu kesin...
Sevgili ZeyKiz,Traut burda gökkusagi deneni var somona benzer belki de odur bahsettigin...

renkler said...

Merhaba, somona bayılırım. İsveç ve Norveçte somonun çok lezzetli olduğunu tahmin ediyorum. Moskovada bir yerde yediğim somon hayatımda yediğim en güzel somondu, sanırım Norveçten getiriyorlar

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Sevgili b5, sana hosgeldin demeyi atladim. Blogunda guzel seyler okuyorum, o yuzden sormadan eklemistim.
Sevgili renkler, hosgeldin! Dedigin gibi buraya taze ama ciftlik somon olarak Norvec'ten geliyor, kesinlikle Kanada'dan gelen dondurulmustan daha guzel ama bizim baliklarimiz tekrar söyluyorum benim tercihim!

B5 said...

Rica ederim, cok sevindim.
Ben de sizi ekledim ve takipteyim :)
Selamlar,

Bambi said...

Gecen gun biz lokantada ALaska'dan gelen somon baligi yedik hatta bir arkadasimiz yaw alaska cok uzak degil mi daha yakin bir yer bulamadiniz mi getirecek dedi ;))
Tarifin guzel ben de denicem ben somonuda cok severim hamur isinide :)

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Sevgili Özlem, baska tarifler de koyacagim somonla ilgili yapip yedigimizde. Bu tarif kalan balik etini degerlendirmek icin cok uygun...