Thursday, October 14, 2010

Turban, baski vs.vs.

Taha Akyol yazmis "baski basi aciklara olurmuymus". Hic yazasim olmayan su gunlerde ona kendi deneyimimle ilgili bir e-mektup yazdim. Gitmedi, gidemedi daha dogrusu...Hazir yazilmisken ben de kopyalayip icimdekileri buraya aktarayim dedim.
"Taha Bey,
Ben Anadolu'da ”ancak okula gidenlerin basini acma sansi vardir” diye dusunen bir ailede yetistim. Aksi halde hic istemeden basi kapali, evde koca bekleyen kuzenlerim, akrabalarimin kizlarinin kaderini paylasacaktim. 1981-85 de Erzurum’da universite okudum. YÖK kurulmadan önce cevre baskisiyla oraya basi acik gelip, baskapatan arkadaslarim vardi. YÖK sayesinde eskisi gibi baslarini acabilmislerdi…Ben ilk sene (YÖK kurulamamisti)pantolon giyen kizlara orospu gözuyle bakiliyor diye: etek, pantolon ustu uzun kazak giymeden okula gidemedim. "Kapalilar kapali zarfli , aciklar acik zarfli mektup gibidir, her önene gelen acik zarftakileri okur" laflariyla baski altina bizzat kendim de alinmistim…

Lutfen göruslerinizi Istanbul, Ankara gibi buyuk Uni.lere göre yazmayin…
Saygilar…"

Bu yaziyi da yazmazam icimde bir yuk olarak kalacakti. Hele ki kimse bana teseddurun özgurlugunden bahsetmesin; tesettur özgurluk degil sadece dinci dayatmadir. Buraya karsi yorumla geleceklere simdiden yanitim da: "ben sizin kadar kendi deyiminizle liberal olamam, olmayacagim da".

5 comments:

cenebaz said...

Her kelimesine katılıyorum. Zaten üniversitede türban serbestisi ilk adım. Tüm tv kanallarında başladılar bile kamusal alanda da türbanlılar olmalı, kişisel özgürlükler gibi laflara. Türbanlı savcı, avukat, hakim, öğretmen derken , elveda laik Türkiye, merhaba İran olucaz.

ayçobanı said...

bu konu beni su sira hem TR gundemiyle hem yasadigim ulkede baya sinirlendiriyor!! kendi gundemimde tutmayayim diyorum olmadik yerde aaa turk musunuz ama turbaniniz yok lafiyla donuyor dolasiyor yine kisisel gundemime giriyor. Belirli bir egitim seviyesinin uzerinde senelerdir burada yasayan kitlelerin cogu eskiden TR ve islamiyetin bu kadar icice sokulmadigini acikca ifade ediyorlar!! Simdilerde ise Turk=Musluman kadinsaniz bir de =turban kismi var tabi bunun!! ben karsisinda durdugum bu turbanin yukunu ta buralarda cekmek durumunda miyim?! baski ulke icinde degil uluslararasi boyutta bile goze carpabiliyor!! offf denecek cok sey var da kelimeler yeterli degil...

Lapis lazuli said...

Yakindir erkeklere bakmam diyecek turbanli doktorun, kadinlara bakmam diyecek erkek doktorun zamani da! universiteyle mi kalacakti, kamu, ilkogretim, ortaogretim sirada! Cok degil yakinda bas acmanin mucadelesine girecek kisi ozgurlugunu savunan aydin kesim de!... Ama artik yargi da dahil butun guclerini eline verdikleri siyasi guc baslarini ezecek!onlar ne derse o olacak!

Habibe oyle haklisin ki! Benim de cok uzuldugum kesim bu turbandan kurtulmak isteyen gencliktir, yollari kapandi! aile, mahalle baskisiyla! taktiklari o turbanlar onlari karanliga iyice gomdu aslinda...
Turbanin dinle falan alakasi yok. Bir siyasi ideolojinin simgesidir ancak turban. Kisi ozgurlugu laflari maval okumaktir ancak...Ne yazik ki hic umulmadik aydin insanlar bile bu oyuna geldi:(

Asortik Krep said...

Herkesten her şeyi doğru yapmasını bekleyemeyiz.Sadece biz kadın olarak başa çıkabiliriz diye düşünüyorum.
Yazdıklarını çok gördüm, yaşamadım,ama başına taktığı türbandan utanıp türbanlıyım diye sosyal hayatta başka bir bakış açısıyla yaşayan bir nesil olduğunu da görüyorum ve bunlar inanmadan taktıkları için rahatsızlar, baskıyla durdukları için de biraz saldırgan da olabiliyorlar duruma karşı -açıklara karşı tavırlar çok net-ama bence çoğunluğun kaçta kaçı gerçekten isteyerek örtünüyor dersen, o kadar az ki onun için zaten mahalle baskısı var, korkuyorlar çünkü serbest bırakırlarsa daha da azalacaklar.İnsanın kafasının içindekilerle gönlünün içindekiler aynı olmadıkça da sırıtacak onlar da biliyor ama yapabilecek bir şeyleri yok, ancak zorlama ve baskıyla yapabileceklerinin de farkındalar.
Ha bu millet onu kaldırır mı dersen, bence kaldırmaz ama yaşamadan görmeyecekler.

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Yorumlariniz icin cok tesekkurler. Bir hayalim de var paylasayim: TR'nin turbanlilari "nicin erkekler degil de sadece biz kadinlar basini kapatmak zorunda buyuruyor bu kutsal kitaplar" diye ellerine tesettur basörtulerini alip, savurarak gösteri yaparlar.