Sunday, September 16, 2007

Nuray Mert Deyimiyle "Bas Örtüsü'ne" Devam.

Sabah Alp'i okula biraktim. Dil okuluna gidiyor. Burada ilkokul 0 (sifir)dan basliyor, 6 yas grubu da deniyor. Seneye 1. sinifa gidecek. Sinifta 2 si kiz 6 ögrenciler; 2 arap asilli ama hangi ulkeden geldiklerini bilmedigim 6 yasindaki kucuk kiz okula basi bagli gelmeye basladi. Ramazan geldigi icin sanirim. Sabah erkek olan son derece keyifli Alp'e selam verip, "give me five" derken, kiz olandan hicbir tepki yoktu. Halbuki neseli bir kiz cocugu. Sadece beni suzdu, ben de gunaydin dedim, bana da cevap vermedi. Belkide orucluydu. Okulda basini surekli kapatan 3 ögrenci daha var. Toplam ögrenci sayisi zaten 25'i gecmiyor. 22 Agustos'ta okullar acildigindan beri bu cocuklari hep babalari birakiyor. Annelerini hic göremedim, sanirim evden cikma yasaklari var. Ebeveyn toplantisina hicbiri gelmedi. Bazi veliler neden yok dedigimde, Ramazan'dan dolayidir! diye ögretmenler bana hatirlatti. Halbuki toplanti iftar vaktinden sonraydi. Cocuklar bos zaman etkinliklerine de kalmiyor. Anneleri calismadigi icin olsa gerek. Babalarinin göruntuleri Usama Bin Ladin'in erkek kardeslerini aratmiyor, sakallar ayni model. Alp'in sinifina 2 cocuk birakan baba ise, modern giyimli: deri ceketli, kot pantolonlu filan. Ladin'in kardesi gibi görunseydi zaten sadece Ramazan yetmez, herzaman kapatirdi parmak kadar cocugunu...

Bugun Hurriyet Gazetesi'nde Mustafa Bumin ile yapilan söylesiyle karsilasinca yine guncel konuya degineyim dedim...

Isimsiz bir arkadas biraktigi yorumda, nicin turbana karsi oldugumu soruyor: bunun sonu, siniri yok; bugun turban, yarin carsaf; bugun sadece eriskinler, yarin 6 yasindaki kiz cocuklari, sonu gelmez kadin özgurlugune sekte vuran bir siyasi hareket oldugu icin... Erzurum'da 81-85 yilinda universitede okudugum yillarda(bizden önceki yani YÖK'ten önce)basini kapatmak zorunda kalan kizlarin hikayeleri ve benim de tanik oldugum deneyimleri yuzunden...

12 comments:

Tijen said...

Hedikli evin sevgili annesi,
Hedik lafını görünce yaşasın dedim, kaynamış buğdaydan bahsediyor, ne güzel bir isim bulmuş. Meğer başka hedikmiş. Siteni bugün tanıdım, linklerime ekledim. Teşekkürler!

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Sevgili Tijen, hosgeldin. Ben ke$kek olarak bilirim kaynamis bugdayi...Hedik olarak duymamistim...Ben de tesekkur ederim...

Esra said...

Cok ilginc... sasirdim oradaki insan tiplerine. :-(

Ayşegül Taştaban Erzincanoğlu/ Behçet said...

Türban yazılarını ve de yorumları ilgiyle okuyorum.İnsanların giydiklerine, taktıklarına karışmak beni rahatsız ediyor ama bu işi de sosyal, dini ya da daha özetle erkek baskısı ile yapanlar daha da fazla rahatsız ediyor. Türban takanların hepsi neredeyse bunun kendi tercihleri olduğunu söylüyorlar ama kusura bakmasınlar şu ana kadar dinlediklerimden, okuduklarımdan hiçbiri bana inandırıcı gelmedi.Türbanı seçerken aslında geri planda, silik ve sönük bir yaşam biçimide seçiliyor.Bak ne güzel yazmışsın, çocuklarını okula getiremeyen anneleri. Hangi annenin kendi tercihi olabilir acaba çocuklarını okula götürememek?

B5 said...

Erzurum dedin de, Turk haber kanallarinda onceki gun duydum: Ogretmensizlikten OKUL ACILAMAMIS!!! Boyle birsey gercek olabilir mi? Kiyamet kopmasi lazim boyle bir durumda bence. Erzurum'u gormesem de gelismis oldugunu duyardim. Hic mi el ayak olan cikmamis, yardim etmemis, anlayamadim... Profesor aranmiyor, ilkokul ogretmeni sadece.

Avrupa'da asiri dinci giyimli kesimin ne sebeplerle kendilerini farkli tuttuklari zaten dedigin gibi belli. Tamamiyle siyasi bir durus. Kimseyle sosyallesmemek, tamamiyle kendi dunyasinda kapali yasamak, baskalarindan farkli gorunmek-gostermek daha da ilgi cekmek.. Bilemiyorum ne kadar insanca...

Selam bile vermiyorlar evet. Hangi dinin kurali bu bilemem. Sahip cikarak degistirmekte yapmadiklarini birakmadiklari muslumanlik olmadigi kesin.

B5 said...

Okudum verdigin Eski Anayasa Baskaninin goruslerini. Aynen dusundugum sekilde elbette ve bunu herkes de biliyor zaten... Maalesef..

Anonymous said...

Galiba ramazan konusuna gelince benim yazacak cok seyim var hedikli:)

Anlatiklarini cok iyi anladigim icin: burda okullar Ramazandan dolayi gec baslayip erken bitiyor, musluman calisanlar evlerinde 2 de gidiyor, sahura kadar ayakta sokaklarda nargile icip toplaniyorlar, muzikle dans vs yok ama cafelerde nargile icip kagit oynuyorlar arab muzikleri dinliyorlar.

Cocuklarinin okulundaki Cocuklarin annelerinin disariya cikmasi yasak falan degil yalniz asiri dinciligin etkisi var elbet ama geleneklerine gore kadin tek basina evden cikamaz ya yaninda kiz kardesi/anne/baba/erkek kardes veya es olmali. Burdada Mallarda tek kadin dolasan korfez kadini goremezsin. Lublan, urdun, misir, ve suriye arab kadinlari bizim gibi biraz daha aciktir bizlere en yakin arablar ise lublanlilar. buda ulkelerinin 49% nun ortodox hristiyan olmasindan kaynaklaniyor. Ayrica arab ulkelerinde sadece Lublanin hafta sonu tatili Cumartesi-Pazar'dir diger ulkelerde cuma-cumartesi yada persembe-Cumadir

Selam verip vermemek ise tamamen insanliga kalmis birsey bunun muslumanlikla alakasi yok bence burda yerli UAE lilerle hergun beraberiz.. araba surup arabayla cocuklarini okula birakan korfez arab kadinlarida var..

Bin ladinnin gorunuslu olmasi yorumuna ise; sakalli olanlar gercekten asiri dinci olanlardir, onlarin dusunce hal hareket yapilari bizim dusuncelerimizden cok farkli olup sordugunda nedenini soklara girecek durumlarla kendileri anlatirlar. Binladin ailesi Dunyada sayili zenginlerden olup, asiri modern bir SA ailedir, dunyaca unlu delux otel grubundan olan Four Seasons oteller sahipleri ayrica insaat firmalari gibi bircok unlu zengin firmlari vardir, Bin ladin ise SA ban edilmistir..

kusura bakma uzun yazdim, sorulariniz olursa her zaman acigim..

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Archisugar, aslinda daha Somali'li tanidigim bir kadin ve hayati var ki, yazsam birkac gunluk konu olabilir.

Aysegul, kendi tercihleri, ama tek secenekleri var, o da ait oldugu ailesinin ve cevresinin gösterdigi yol...Onun disina cikamaz, cunku yalniz kalacak.

B5, Erzurum dogunun en gelismis bir Universite sehri ama yakin cevresinde cok fakir köyler vardi benim zamanimda, cok degismis olacagini sanmiyorum. 20-25 yilda ne kadar gelisti ki Turkiye, dolar dusunce ulusal gelir artiyor,artanda zaten hep ayni kesime yansiyor fakir hep fakir, zengin daha zengin.

Selam vermeyen islamci velilere gelince: kadin görunce cirgin cirkin bakmaktan geri kalmiyorlar ama...

Derya, cok guzel anlatmissin ve cok tesekkur ederim gözlemlerini benim blogumda paylastigin icin. Avrupa bizim dincilerin demokratiklestiklerini ve Arap dunyasina örnek olacagimizi savunuyor, bizdeki yaltakcilarda evet demokrasi bayragini AKP aldi göturuyor, diye sak sak liyor...Senin o bahsettigin adamlari ortaya getirecegiz derken,umarim biz onlarin tarafina yaklasmayiz daha fazla...

Açalya said...

Dinden minden anlamam, alakam da olmaz. O olmasa yaşamın çok daha kolay olacağına inanırım, naçizane.

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Acalya, ....... , gelecek yil geliyormusunuz Turunc'a? Gelinde Korel kocaman olmadan,adam secmeye baslamadan, biraz minciklaya minciklaya sevelim sipayi...

Esra said...

Canim ya... dun basima gelen olaydan sonra Isvicre'de hayalini kurdugum tum o "hosgorulu" Turkiye hayalim gume gitti. Ne hale gelmis su sevgili sehrim... :-( Blogumda yazdim dun olanlari... Daha bakalim neler olacak, neler bekliyor bizi... sonumuz iyi degil...

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Okudum ve yazdim Esra, dedigim gibi kafani takmamak en iyisi, bu sabah ögrendim ki Ege´nin yuvasina yeni gelen bir 50 li yaslarinda 6 cocuklu bir ögretmen beyin kanamasi gecirmis ve ölmus, gecen hafta (neyseki sadece 1 kez gördum ve el sIKISmistik sadece)tanismistik, sok oldum sabah sabah!!!