Friday, October 26, 2007

Eski Cumhuriyet Bayraminiz Kutlu Olsun!

Baslik alttaki makalenin degil, ben simdiden 29 Ekim'i kutlamak istedim. Cunku hafta sonu bloga yazma sansim olmayacak...

Bekir Coskun'un hayali benim de hayalim...Bakarsiniz gerceklesir ve biz de yeniyi birakip eski cumhuriyetimize dönuveririz...

2. cumhuriyetciler, özlemini duyduklari demokrasiyi uygulatacaklari politikacilardan o kadar memnun olmalilar ki, her firsatta hala ulkede islerin iyi gittigi lanse ediliyor. Yasakli TV kanallari ise hic duyulmuyor buralarda...


Bekir COŞKUN
bcoskun@hurriyet.com.tr

Bir kadın...BİR gün bir kadın gelecek.Teni nasıl, saçları nasıl, gözleri nasıl, elleri nasıl, boyu nasıl, bilemem.Ama yüreği büyük bir kadın gelecek.
*
Çoktandır erkeklerden umudumu kestim. Türkiye giderek kuşatılırken, merkez sağda ve merkez solda birer lider aranırken, nedense bir gün bir kadının geleceğini, bu kiri-pası, bu gözyaşını ve kanı, bu umutsuzluğu ve hüsranı bir kadının silip süpüreceğini düşünüyorum.Dönüp erkekler topluluğunun kıldan yapılı, ter kokan, merhametsiz, kindar, acımasız, yalan-yulan, ikiyüzlü, sahtekár yapısına bakıyorum.Ve ben bir kadın bekliyorum.Yüreği büyük bir kadın.
*
Dün gece bir yerde bana Atatürk’ün cumhuriyetine ihanet eden (hepimizin tanıdığı) aydınları anlattılar.Buna "Aydınların ihaneti" diyorlar.Yüksek yargıçlar, profesörler, bürokratlar, hatta askerler...Tümü erkekti.Tümü çıkarları için dillerinden düşürmedikleri Atatürk’ü dahi satmışlardı, üstelik Atatürk düşmanlarına.Oysa "yıkıcılara" karşı cumhuriyete sahip çıkanların en etkili ve yürekli meydan toplantılarını kadınlar yapmışlardı, unuttunuz mu? "Bölücülere" karşı da kadınlar en değerli varlıkları, zar-zor yetiştirdikleri çocuklarını veriyorlar, farkında mısınız?Ya erkekler...İşte ordalar.Korkak, sinmiş, dönek...Ve hatta "ihanet" içinde...
*
Nedense bekliyorum.Bir gün bir kadın gelecek.Teni nasıl, saçı nasıl, kaşı nasıl, gözü nasıl bilemem...Ama başı dik, anlı ak, eli temiz... Merhameti, şefkati, yurt sevdası olan... Sesi gür, korkusuz, haykıran... Yüreği büyük bir kadın.

20 comments:

Anonymous said...

Keske biraz kendi fikirlerinizin genel gecer oldugu yargisindan siyralabilseniz de ulkede islerin iyiye gidip gitmediginin olcusunun sizin kriterleriniz olmadigini gorebilseniz.
Yazilariniz ve alintilariniz o kadar dar pencereden bakiyor ki zaten kendi dusundugunuzden baska dogru kabul etmiyorsunuz. Sasirticidir ki dar goruslu olmak hep dindarlara atfedilir.

Anonymous said...

Anonymous; Biz disarda yasayanlar Turkiye'yi herne kadar uzaktan takip etmeye calisip sizin deyisinizle pencereden bakip; Turkiyemizi savunup, tanitip cevremizdekileri bilgilendirmeye calissakta yine sizinde sozlerinizde degindiniz gibi Turkiyedeki dar gorunuslu insanlar oldugu surece isimiz zor demektir.

Hele biz disarda yasayanlar galiba Turkiyenin nereye gittigini daha iyi gorebiliyoruz. Turkiyedeki vatandaslarimiz malesef TVlerinde, gazetelerinde ne verilmis ise ona inanip ona gore dusuncelerini bagdastiklari icin pekte bir sanslari yok sanirim. Nufusumuzdaki egitim oranini ve kalitesini zaten ortada.

Tijen said...

Doğru demiş!
(Adını vermeyenler için demiyorum, Bekir Coşkun için diyorum)

Ayşegül Taştaban Erzincanoğlu/ Behçet said...

Bu bir gün gelecek kadın, umarım daha önce gelenine benzemez..

Mine said...

Bekir Coşkun'un bu yazısını ben de çok beğendim.
Ben dışarda yaşamıyorum ama ülkem için ve geleceğimiz için endişeleniyorum.
Merak ediyorum, 'anonymous' olarak yorum bırakan okuyucu hangi verilere göre, ülkenin iyi durumda olduğunu ve iyiye gittiğini söylüyor?

Mine

Anonymous said...

Bilemiyorum... Biz kadin basbakanlari, bakanlari da gorduk, goruyoruz. Ben bu konularda hakikaten (ve maalesef) esit oldugumuzu dusunuyorum.

www.elifsavas.com/blog

Nihat Akkaraca said...

Bekir Coşkun gibi düşünüyorum... Şu küçücük yarımadada bile bunu görebiliyorum. kadınlarımız daha ön saflarda, daha tutarlı.
Bu, benim algıladığım...

B5 said...

Cumhuriyet Bayramin kutlu olsun!! :)
---
Kadin-erkek ayrimi bu konuda yapabilir miyim pek emin degilim. Hangi kültürde hangi kadindan bahsedildigine göre bile degisebiliyor bu bu Dünyada... Ayrimin fazla oldugu yerde bir kadin zafer yapmis görünebilir elbet hakli olarak...

Biraz düsününce Dünya genelinde de kadinlar az.. Hmmm, evet belki de hükümetleri olusturanlarin cogu kadin olsa yumruklar havada ucusmaz (Türkiye disindaki örnekler icin de gecerli)....

Türkiye'de yasayanlar Avrupa'nin oraya nasil baktigini daha iyi görseler belki alisverislerindeki cilginliga (görgüsüzlüge) biraz son verirler.

Anonymous said...

Mahalle baskisina (laiklik acisindan) pek bir tepki gostermistiniz...
Simdi dogululara yapilan fasist mahalleli baskisini (hergun bir dogulunun dukkani yakiliyor yikiliyor, teni esmer, sivesi var diye hergun birileri taciz ediliyor) pek sesiniz cikmiyor.
1950'lerde yasasaniz Yahudi ve Ermeni'lere yapilanlari (varlik vergisi vs.) da pek yadirgamazdiniz herhalde...

Cumhuriyet Bayramimiz kutlu olsun!

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Isimsiz, kriterlerimizin ayni olmadigi kesin, ayrica yazilarim ve alintilarim pek tabiki senin pencereni icermeyince dogal olarak sana dar gelecektir. Beni de icine almak istedigin dar göruslulugu ise; dindarlara degil, dincilere atfedmeni öneririm...

Derya, birsuru ulkede yasamis biri olarak senin gözlemlerin, TR'nin nereden nereye gittigi konusunda kesin yanilmiyordur...

Tijen, katilmamak elde mi, Bekir Coskun'a...

Aysegul, yaziyi yazarken aklima benim de geldi. Fakat o taaa bastan beri yerini "hoppp buyur kizim!"larla elde etmisti...Koltuk altindan kaldirilip oturtulan cinsten...

Mine, borsa cikiyor, döviz dusuyor, ekonomi iyi, rejim elden gitmis kimin umurunda da, demisti Bekir Coskun...Ustelik iyiye gittigini sandigi seyler de elaalemin parasiyla, puluyla!

Elif, kadin haklari konusunda, Ataturk'umuz sayesinde kagit uzerinde tabiki esitiz. Kirsal kesim icin, pratikte ne kadar gecerli buyuk tartisma konusu...

Nihat Abi, animsiyorum, blogunda kadinlarimizi övdugun bir yazida da deginmistin bu konuya...Cok tesekkur ederim. %100 haklisin :)))...

B5, tabiki ayrimcilik dogaya aykiri, kadin erkek birbirini butunleyen varliklar...TR'de kadinlarin %100'u erkeklerle ayni kosullarda olsalardi, 2-3 nesildir hepsinin ekonomik özgurlukleri olsaydi, bugun en basit "bez parcasi icin" tastirmalar da gundeme gelmezdi...Inanclarini kendi yasamlarina uydururlardi, yasami inanclarina uydurma inadi yerine...

Levent, beni yargilamadan asma cesaretini göstermissin. Ben senin bahsettigin baskilarin abartilmis alasini burada duyuyorum ve bu haberlerle, Isvecliler Turklerin yaninda degil, Kürtlerin haklarini PKK ariyormus, diye onlara gerilla deme hakkini bile vermistim...
Varlik vergisi konusuna gelince; sadece gayri muslimlere degil tum varliklilara uygulanmasi gereken bir uygulama olmaliydi...Nitekim babamin halasi, ne tesadus ki ayni yillarda Anadolulardan toplanan bugday ve hayvanlarin kinini, yillarca CHP ye oy vermeyerek cikarmisti...
Ayrinti, simdiye kadar kutlamalarda 2. cogul emir kutlaniyordu, simdi 1. cogul sahsa döndu. Lise yillarindaki kelime oyunundan farksiz...29 Ekim tabiki hepimizin. Bayramimiz diye ayrinti vermeler sadece cocukca...

B5 said...

Bana yaptigin yorumun son cümlesi!! Kesinlikle harika :). Dogru söylüyorsun.
Bu tanima uyan insanlar hangisi olursa olsun DIN adami tanimlamasini aliyor zaten. Budist rahipten tut, katolik rahibesine, imamina kadar..

Anonymous said...

Size sadece sunu soyleyeyim: Dar goruslulugu dindarlara atfeden ben degilim, sizin gibi her seye kendi dusundugu pencereden bakabilenler. Ayrica, dindar ve dinci ayrimi da basit bir genellemeden ileri gitmiyor. Bir insan dar kafaliysa bu onun hatasidir, dindarliginindan kaynaklanmaz.

B5'e yaptiginiz yoruma gelince: Islam inancinda farz iken ortunmek, sizin buna basit bir bez parcasi deme hakkiniz yok ki. Ayrica, her insan inanclarini ozgurce yasayabilecegi, fikirlerine saygi gosterilecegi bir ortamda yasamak ister.

Anonymous said...

Anonymous: islam dininde bas orterken ayni zamanda vucut hatlarini belirgin edecek kiyafetler giymek, dikkat cekecek sekilde makyaj yapmak caiz mi?

Anonymous said...

Sevgili Zeyno, tabi ki caiz degil ama kisilerin yanlis uygulamasi tamamen ayri bir sey, bu dine atfedilemez. Yasayista ve sozde tutarsizlik her kesimden insanda var maalesef.
Ama genelde en buyuk sorunumuz ogrenmemek, okumamak, ve bilmeden sablonlarla konusmak. Dindarlari, dini kiyasiya elestiren insanlar bir okuyup baksalar keske o din nasil, gercekte neler diyor. Dikkat ettim, dindarlari elestiren insanlar hep ayni veya benzer uc bes cumleyle konusuyor. Bu derin, nalitik konusma degil, sablonlarla konusmadir bence.

Anonymous said...

Ananymous: 'dinci' ve 'dindar' arasindaki bu bariz farki sen kendin aciklamissin zaten. Dindar insana lafimiz yok bizim, benim tasvir ettigim sekilde, dini acayip bir sekilde uygulayan, politik sembol haline getiren insanlarla bizim derdimiz.

Anonymous said...

Anonymous...

Zeyno§'un dedigi gibi buradaki bahis konusu politik anlamdadir. Daha genis anlamda bakarsanir diger yorumlarda da bunu kolayca farkedersiniz.

Sanirim analitik demek istediniz. Ancak din ve toplumsal "etkisi" analitik sekilde izah edilecek bir konu degildir.
Politik, psikolojik, ekonomik tüm unsurlari gözönüne alarak aciklamalar getirebilirsiniz.

Ulke kadinlarinin %20 sinin okuma yazma bilinmedigi bir ülkede asiri dini bagimliliktan kusku duyarim. Okumadiginiz, bilmediginiz birseye kulaktan doyma bilgi ile nasil inanirsiniz?

Alp ve Ege'nin Annesi said...

B5, dün TV'de buradaki musluman cocuklarin beyinlerinin yikanmasi ile ilgili bir belgesel vardi. Konusmacilardan biri hanimdi. Kuzey Afrikali ve tesetturlu, adiyla birlikte taniminda da "Imam" yazildi. Esim, hanimlarda imam oluyormus, dedi. Ben de dogru diger hanimlara ve cocuklara imamlik yapabilir, arkasinda erkeklere namaz kildirma sansi yok, dedim...

Isimsiz, asla dindarlar dargörusludur diyemem. Benim genis ailemin cogunlugu cok dindar ve hicbiri dar göruslu degil; kimi 5 vakitini 5 vakite katarak ibadet eder, kimi de aksamdan aksama rakisini icer, bayramdan bayrama namaza gider...Dinci akrabalarim da var; istisnasiz her nesil fire vermeden tesetturlu ve taharat kurallarini islama göre uygulayan ve sol elin pisligini savunan, o yuzden sag ele gumus yuzuk takan...Iste benim sana savundugum dinci ve dindar ayrimi...Benim ögrendigim 32 farzda örtunmek diye bir kural yoktu...Kutsal kitabin örtunmekle ilgili kuralinda bu kadar israr eden hanimlar, cok eslilik, miras yada sahitlik konusunda erkeklerin kayirilmasi konusunda neden israrci olmuyorlar, anlamis degilim...

Anonymous said...

Sevgili Alp ve Ege'nin annesi,

32 farzin icinde bulunmuyor ama Islam inancina gore Islam'in dedigi sekilde ortunmek farz.
Muslumanim diyen insanlar buna inanir, uygulamassa da gunahkar olacagini bilir. Su sekilde ortunme siyasi ama su sekilde ortunme siyasi degil, ya da bu insanlar su konuda tutarsiz vs demeden herkesin inandigi gibi yasama hakkina saygi gostersek ulkemiz daha da yasanilacak bir yer olur.

Son bir nokta da: Islamda erkegin kayirilmasi diye bir sey yok. Lutfen insanlarin uygulamasindaki hatalara bakip Islami oyle degerlendirmek yerine okuyun, kaynagindan ogrenin.

Ben de yurtdisinda yasiyorum, okuyorum, calisiyorum, ortulu de degilim. Ama burda daha cok farkina vardim ortunmenin benim inancimin parcasi oldugunun cunku ust kimligimi burda daha iyi farkettim: ben Musluman Turkum. Icinde yasadigim toplumun parcasiyim ama bu toplumdaki butun gruplar ust kimliklerini koruyarak ortak noktada bulusabiliyor.

Esra said...

Bekir Coskun icin: Politika ne yazik ki akilli, yuregi buyuk, sevgi dolu, sevkatli insanlarin yukselmesini engelleyen bir sistem icinde. Belki de boyle insanlar -erkek ya da kadin- politikaya atiliyordur ama o ter kokak, baskin, atmaca insanlar zaten onun yukselmesine izin veremiyordur. Bu ulke kadin baskan da gordu; ne buyuk umutla oy verdi, ne buyuk husranla karsilasti. O da kadin kiliginda bir baska atmaca cikti. Bekir Coskun gibi ben de kadinlara guveniyorum ama oyle biri cikacagina da inanamiyorum. Belki...

Anonymous icin: Ben ilk yazinizdaki yorumu neye dayanarak yaptiginizi henuz anlayamadim cunku Coskun'un yazisina cevap olamaz, bu. Bu ulkenin iyiye gittigini dusunuyor ve bu gercekten inaniyorsaniz, siz de "kuklalardan" birisiniz, derim. Ipleri verdiginiz kisinin/kisilerin ise coktan kukla tiyatrosunu ele gecirdigini ve hatta cevredeki tum kukla tiyatrolarina el attigini, dolayisiyla sizinkini bir baska "buyuk" oynaticiya pazarladigini gormek, beni uzdugu gibi umutlarimi da koreltiyor. Cunku kurunun yaninda yas da yaniyor. Beni de yakan atesten korkarim...

Alp ve Ege'nin Annesi said...

Esra, umit etmek iyidir...